Będę żądał zwrotu VAT od zakupu środka trwałego. Faktura za ten zakup jest w całości zapłacona. Czy wystarczy jak do urzędu skarbowego przedłożę kopię przelewu dotyczącego tej faktury, czy muszę udokumentować zapłatę pozostałych faktur? Zwrot dotyczy tej jednej faktury, ale inne też są zapłacone. (pytanie nr 780492)
Podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, ma prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zwrot co do zasady dokonywany jest w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Wynika to z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Należy przy tym podkreślić, że na fakt otrzymania zwrotu nie ma wpływu rodzaj dokonywanych zakupów (np. czy są to środki trwałe) ani też stawka VAT sprzedawanych towarów czy usług.
Z pytania wynika, że uczestnik forum zamierza wystąpić o zwrot VAT z tytułu zakupu środka trwałego. Faktura zakupu środka trwałego, jak i pozostałe zostały zapłacone, co wskazuje na możliwość ubiegania się o zwrot w terminie przyspieszonym, tj. w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Podatnik może ubiegać się o zwrot w tym terminie przy zachowaniu warunków określonych w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT. Aby otrzymać zwrot w tym terminie, kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej muszą wynikać m.in. z faktur dokumentujących należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zwrot w terminie 25 dni jest dokonywany na wniosek podatnika.
Z powołanego przepisu nie wynika, aby w przypadku żądania zwrotu w terminie przyspieszonym do deklaracji, oprócz stosownego wniosku, należało dołączyć jakiekolwiek dokumenty potwierdzające np. jego zasadność. Zdarza się, że podatnicy do deklaracji dołączają kserokopie faktur zakupu środków trwałych, a także dokumentów potwierdzających dokonanie zapłaty za poszczególne faktury, nie ma jednak takiego obowiązku. Podobnych dokumentów nie trzeba dołączać także w przypadku żądania zwrotu w terminie podstawowym.
Jeżeli zaistnieje taka konieczność, podatnik zostanie poproszony o przedłożenie stosownych dokumentów. Stanie się tak w momencie, gdy urząd skarbowy przed dokonaniem zwrotu nadwyżki zechce sprawdzić poprawność złożonego rozliczenia. Weryfikacja zasadności zwrotu najczęściej odbywa się w ramach czynności sprawdzających. W trakcie tych czynności urzędnicy mogą wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień, uzupełnienia deklaracji, przedłożenia dokumentów dotyczących sprawdzanego rozliczenia, np. ewidencji i faktur potwierdzających nabycie towarów lub usług. Trzeba pamiętać, że poza czynnościami sprawdzającymi urząd skarbowy może przeprowadzić także kontrolę lub postępowanie podatkowe, natomiast urząd kontroli skarbowej - postępowanie kontrolne.