Jeden z naszych pracowników prowadzi dodatkowo działalność gospodarczą, która jest zawieszona. Jaki identyfikator podatkowy - NIP czy PESEL - należy wpisać w PIT-11? (pytanie nr 793113)
Identyfikatorem podatkowym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest NIP. Zawieszenie działalności gospodarczej nie skutkuje utratą statusu przedsiębiorcy. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z tej działalności. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej "bezczynności". Można m.in. zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, przyjmować powstałe wcześniej należności, wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, osiągać przychody finansowe (także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem).
Osoba, która ma zawieszoną działalność gospodarczą, posługuje się więc NIP jako identyfikatorem podatkowym. Tak jest także w przypadku, gdy jednocześnie osiąga ona dochody na podstawie umowy o pracę. Przekłada się to na sposób wypełnienia przez pracodawcę PIT-11, czyli imiennej informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Płatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy podatników na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, których poborem zajmują się organy podatkowe lub celne. Stanowi tak art. 11 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 ze zm.). W PIT-11 pracodawca powinien wpisać NIP jako identyfikator podatkowy pracownika, który ma dodatkowo zawieszoną działalność gospodarczą.
Więcej o rozliczeniach PIT na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.pit.gofin.pl.
Pracodawca ma prawo domagać się od zatrudnianej osoby podania identyfikatora podatkowego. Pracownik, po otrzymaniu żądania, jest natomiast zobligowany ujawnić tę informację. Problem w tym, że pracodawcy nie dysponują skutecznymi narzędziami pozwalającymi zweryfikować, czy został im podany właściwy i aktualny identyfikator podatkowy. W związku z tym praktykuje się następujący sposób wypełniania dokumentów związanych z poborem podatków: jeżeli pracownik nie zawiadomi pracodawcy o tym, że posługuje się NIP, to wpisuje się numer PESEL jako jego identyfikator podatkowy.