Gazeta Podatkowa

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
czwartek, 26 grudnia 2024 r.
Wesołych Świąt !
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 24.12.2024 r., godz. 12:27 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 66.920 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zamknij X
Wkrótce dodatki
piątek - 27.12.2024 r.
  • Rozliczanie VAT w orzecznictwie sądowym
  • Małżeńskie ustroje majątkowe i odpowiedzialność małżonków za zobowiązania
poniedziałek - 30.12.2024 r.
  • Problemy płatników składek rozstrzygnięte w interpretacjach ZUS
  • Wymogi formalne rozwiązania i likwidacji spółki handlowej
czwartek - 02.01.2025 r.
  • Zasady odliczania VAT w 2025 r.
  • Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych | e‑wydanie
wtorek - 07.01.2025 r.
  • Rozliczanie składek ZUS w 2025 r.
  • Nowości dla przedsiębiorców w 2025 r. (nowe stawki podatków, wpłaty na FOR, marnowanie żywności, zmiany w CEIDG)
  • Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych | e‑wydanie
czwartek - 09.01.2025 r.
  • Wpływ zmiany minimalnego wynagrodzenia na świadczenia chorobowe
  • Kodeks Pracy | e‑wydanie
  • Prowadzenie księgi podatkowej w 2025 r.
27.12.2024 r. (piątek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-FUS, Rb-FEP za listopad 2024 r. przez Prezesa ZUS do Ministerstwa Finansów i GUS
przekazanie sprawozdania Rb-FER za listopad 2024 r. przez Prezesa KRUS do Ministerstwa Finansów i GUS
30.12.2024 r. (poniedziałek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-27 za listopad 2024 r. przez dysponenta części 77 do Ministerstwa Finansów
przekazanie sprawozdania Rb-27UE za listopad 2024 r. przez dysponenta części 87 do Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli
przekazanie sprawozdania Rb-40 za listopad 2024 r. przez dysponentów państwowych funduszy celowych (z wyjątkiem dysponenta Funduszu Zapasów Interwencyjnych) do Ministerstwa Finansów
Ewidencja księgowa wydatków na zestaw do podpisu elektronicznego
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 73 (1218) z dnia 10.09.2015, strona 15 - Spis treści »
Dział: Z dyskusji na www.forum.gofin.pl
Autor: Karolina Paszkowska
Ewidencja księgowa wydatków na zestaw do podpisu elektronicznego

Jednostka zakupiła zestaw do podpisu elektronicznego, który tworzą: karta, czytnik, oprogramowanie z instrukcją oraz certyfikat o okresie ważności 2 lata. Jak ująć ten wydatek w księgach rachunkowych? Czy zestaw powinniśmy wprowadzić do ewidencji środków trwałych? (pytanie nr 946391)

Urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, w myśl art. 3 pkt 6 ustawy o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262 ze zm.), to sprzęt i oprogramowanie skonfigurowane w sposób umożliwiający złożenie podpisu lub poświadczenia elektronicznego przy wykorzystaniu danych służących do składania podpisu lub poświadczenia elektronicznego. Zestaw do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego można nabyć od jednostek, które zostały wpisane do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego.

Do środków trwałych, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.), zalicza się aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zestaw do podpisu elektronicznego, o którym mowa w pytaniu, jest kompletny i zdatny do użytku oraz będzie wykorzystywany w jednostce przez okres dłuższy niż rok, spełnia więc warunki do uznania go za środek trwały. Co do zasady, należy ująć go w ewidencji środków trwałych i amortyzować przez okres jego ekonomicznej użyteczności. W praktyce jednak, ze względu na niską wartość tych zestawów, jednostki stosują uproszczenia. Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalić odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, m.in. jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju składników majątku. Ewidencja księgowa w takim przypadku może przebiegać zapisami:

a) wprowadzenie zestawu do ewidencji środków trwałych

- Wn konto 01 "Środki trwałe",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

b) jednorazowy odpis amortyzacyjny

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Amortyzacja),

- Ma konto 07-1 "Umorzenie środków trwałych".

Jednostka może także zastosować uproszczenie polegające na ujęciu zestawu do podpisu elektronicznego bezpośrednio w kosztach zużycia materiałów w miesiącu oddania go do używania. Wówczas zapisy księgowe mogą przebiegać w sposób zaprezentowany w przykładzie.

Trzeba mieć na uwadze, że zapisy dotyczące stosowanych uproszczeń powinny być zawarte w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości jednostki, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Przykład

Założenia

  1. Jednostka zakupiła zestaw do podpisu elektronicznego za kwotę netto: 249 zł (plus VAT: 57,27 zł).
     
  2. Zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości wydatek na zakup tego zestawu odniesiono w koszty zużycia materiałów w miesiącu oddania go do używania, gdyż jego wartość początkowa nie przekracza kwoty 3.500 zł.
     
  3. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów działalności operacyjnej w układzie rodzajowym.

Dekretacja

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Otrzymana faktura:       
   a) kwota brutto 306,27 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 57,27 zł 22-2 30
   c) kwota netto 249 zł 40 30

Księgowania

Ewidencja księgowa wydatków na zestaw do podpisu elektronicznego
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.