Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 3 grudnia 2022 r.
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 2.12.2022 r., godz. 12:05 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 76.323 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zamknij X
Wkrótce dodatki
poniedziałek - 05.12.2022 r.
  • Podatek dochodowy w najnowszych interpretacjach podatkowych
czwartek - 08.12.2022 r.
  • Rozliczenia międzyokresowe w księgach rachunkowych
  • Brak ubezpieczeń i składek w ZUS w określonych sytuacjach
poniedziałek - 12.12.2022 r.
  • Rozliczanie VAT w orzecznictwie sądowym
  • Opodatkowanie firmowych nieruchomości w 2023 r.
czwartek - 15.12.2022 r.
  • Skutki podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 r.
12.12.2022 r. (poniedziałek) mija termin:
złożenie miesięcznych sprawozdań Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28NW Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28UE, Rb-28UE WPR za listopad 2022 r. (...)
złożenie miesięcznych sprawozdań Rb-27S, Rb-28S za listopad 2022 r. - jednostki budżetowe (nie dotyczy jednostkowego sprawozdania Rb-27S jednostki samorządu terytorialnego (...)
złożenie miesięcznych sprawozdań Rb-24, Rb-27 z wykonania dochodów budżetu państwa za listopad 2022 r. - urzędy skarbowe
15.12.2022 r. (czwartek) mija termin:
złożenie miesięcznych sprawozdań Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28NW Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28UE, Rb-28UE WPR za listopad 2022 r. (...)
20.12.2022 r. (wtorek) mija termin:
złożenie miesięcznych sprawozdań Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW za listopad 2022 r. - dysponenci części budżetowych (z wyjątkiem dysponenta części 77)
Wyposażenie przy likwidacji działalności
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 43 (1188) z dnia 28.05.2015, strona 15 - Spis treści »
Dział: Z dyskusji na www.forum.gofin.pl
Autor: Agata Cieśla
Wyposażenie przy likwidacji działalności

Zamierzam z dniem 30.06.2015 r. zlikwidować działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (księga podatkowa). W jej prowadzeniu wykorzystywałem zakupione w 2009 r.: komputer, biurko, krzesła i inne meble. Czy w remanencie likwidacyjnym na potrzeby podatku dochodowego, oprócz towarów handlowych, powinienem ująć wyposażenie i odprowadzić podatek, czy też jest jakiś okres użytkowania wyposażenia, po upływie którego nie ujmuje się go w takim remanencie? (pytanie nr 923605)

Do sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu z natury zobowiązuje podatnika § 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Służy on podatnikowi przede wszystkim do ustalania dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Art. 24 ust. 2 ustawy o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) wskazuje bowiem, że podatnik prowadzący księgę podatkową oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Aby obliczyć dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, niezbędne jest sporządzenie remanentu na ten dzień. Jednak wartość remanentu likwidacyjnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Co równie istotne, ustawa o pdof ani rozporządzenie w sprawie prowadzenia księgi podatkowej nie przewidują, że remanent likwidacyjny powinien obejmować rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, będące wyposażeniem lub środkami trwałymi. Te składniki podatnik zobowiązany jest ująć w wykazie, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. Niestety, ustawodawca nie przewidział w tym zakresie żadnych wyjątków - w związku z tym bez względu na długość okresu, w jakim uczestnik forum wykorzystywał w prowadzeniu działalności wskazane w pytaniu elementy wyposażenia - powinien je wykazać w omawianym wykazie.

Wartość pozostałych na dzień likwidacji składników majątku objętych przedmiotowym wykazem na ten moment nie podlega opodatkowaniu. Trzeba jednak podkreślić, że odpłatne zbycie po likwidacji działalności składników, które uprzednio zaliczane były do firmowego majątku, powoduje powstanie przychodu z działalności gospodarczej, jeżeli zbycie to nastąpiło w ciągu 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym działalność ta została zlikwidowana (art. 14 ust. 2 pkt 17 i art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o pdof). Ich opodatkowanie następuje wówczas na zasadach właściwych dla zlikwidowanej działalności gospodarczej.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.