Pracownik jest chory, jednak zagubił zwolnienie lekarskie. Jaki dokument powinniśmy otrzymać, aby móc wypłacić w takiej sytuacji zasiłek chorobowy? Czy lekarz musiałby wystawić nowe zwolnienie, czy może wystarczy ksero zagubionego druku ZLA, które pracownik zrobił wcześniej dla siebie? (pytanie nr 816412)
Podstawę przyznania i wypłaty zasiłku chorobowego z tytułu niezdolności do pracy z powodu choroby lub pobytu w stacjonarnym zakładzie opieki zdrowotnej, stanowi zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA.
W razie zagubienia zaświadczenia lekarskiego, lekarz, który je wydał - na wniosek ubezpieczonego - sporządza wypis z kopii tego zaświadczenia. Dopuszczalne jest także przedstawienie pracodawcy kserokopii dokumentu, która jako zgodna z oryginałem została opatrzona pieczątką i podpisem właściwego lekarza.
Warto podkreślić, iż duplikaty nie powinny zawierać numeru statystycznego choroby, będącej przyczyną niezdolności do pracy. Jest on bowiem objęty ochroną danych i nie wolno go podawać do wiadomości płatnika składek.
Kserokopia zwolnienia lekarskiego, którą pracownik wcześniej sporządził dla siebie, nie może być dokumentem służącym do wypłaty zasiłku chorobowego, chyba że zostanie przez lekarza wystawiającego to zaświadczenie potwierdzona za zgodność z oryginałem.
Tak czy inaczej w celu otrzymania świadczenia chorobowego pracownik musi ponownie zgłosić się do lekarza, który wystawił mu zagubione zwolnienie, aby ten wydał mu stosowny wypis lub spełniające określone wymogi ksero zaświadczenia ZUS ZLA, albo potwierdził za zgodność z oryginałem posiadaną przez ubezpieczonego własną kserokopię żądanego dokumentu.