Podatnik będący osobą fizyczną (podatkowa księga przychodów i rozchodów) nabył komputer, który objęty jest standardowo roczną gwarancją i którego wartość przekracza 3.500 zł, w związku z czym zostanie zaliczony do środków trwałych. Czy wydatki na wykupienie dodatkowej, dwuletniej gwarancji powinny zwiększać jego wartość początkową, czy też można zaliczyć ją bezpośrednio w ciężar kosztów podatkowych? (pytanie nr 881870)
Koszty związane z wykupieniem dodatkowej gwarancji nie stanowią wydatków związanych z transakcją zakupu komputera zakwalifikowanego jako środek trwały. Z tego względu nie są elementem składowym jego wartości początkowej. Poniesiony na ten cel wydatek nie wykazuje co prawda bezpośredniego wpływu na uzyskanie przez podatnika konkretnego przychodu z prowadzonej działalności, ale niewątpliwie wpływa na ograniczenie kosztów związanych z ewentualną naprawą urządzenia. Z uwagi na to, że związany jest ze składnikiem majątku wykorzystywanym na potrzeby prowadzonej działalności, to należy uznać go za koszt podatkowy.
Gdy wprowadzany do firmy środek trwały zostaje nabyty odpłatnie, za jego wartość początkową przyjmuje się cenę nabycia (art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof - Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Ustalając cenę nabycia należy kierować się regulacjami zawartymi w art. 22g ust. 3 i ust. 5 ustawy o pdof. Z nich z kolei wynika, że cena nabycia to kwota należna zbywcy m.in. powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do tej kategorii kosztów ustawodawca zalicza natomiast w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Co prawda zwrot "w szczególności" oznacza, że podany katalog jest przykładowy, jednak wydatków na przedłużenie okresu gwarancyjnego nie można uznać za koszty związane z jego zakupem. Należałoby przyjąć, że są to wydatki związane z eksploatacją i używaniem komputera, które nie zwiększają jego wartości początkowej. Gwarancja zabezpiecza interes finansowy przedsiębiorcy w ten sposób, że w okresie jej obowiązywania uprawnia go do nieodpłatnej naprawy rzeczy, które wykorzystuje w działalności gospodarczej. Z tego względu przedłużenie gwarancji na okres wykraczający poza ramy czasowe standardowej umowy należy uznać za działanie racjonalne i gospodarczo uzasadnione. W konsekwencji opłatę uiszczoną z tego tytułu należy odnieść w ciężar kosztów podatkowych. Należy dokonać tego bezpośrednio, a nie poprzez odpisy amortyzacyjne.