Gazeta Podatkowa

Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 9 listopada 2024 r.
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 8.11.2024 r., godz. 13:16 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 71.533 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zamknij X
Wkrótce dodatki
wtorek - 12.11.2024 r.
  • Odprawy i odszkodowania przysługujące pracownikowi
czwartek - 14.11.2024 r.
  • Problemy z ustalaniem podstawy opodatkowania VAT
  • Przychody pracownicze zwolnione ze składek ZUS
poniedziałek - 18.11.2024 r.
  • Odpowiedzialność wspólników spółek osobowych za długi spółki
czwartek - 21.11.2024 r.
  • Podatki i opłaty w działalności firmy - sprawozdania i formularze
  • Ustalanie wysokości świadczeń chorobowych
12.11.2024 r. (wtorek) mija termin:
przekazanie sprawozdań Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28NW Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28UE, Rb-28UE WPR za październik 2024 r. (...)
przekazanie sprawozdań Rb-27S, Rb-28S za październik 2024 r. przez jednostki budżetowe (nie dotyczy jednostkowego sprawozdania Rb-27S jednostki samorządu terytorialnego jako (...)
przekazanie zbiorczego sprawozdania Rb-Z, Rb-N za III kwartał 2024 r. przez regionalne izby obrachunkowe do GUS
przekazanie sprawozdań Rb-24, Rb-27 za październik 2024 r. przez urzędy skarbowe do dysponenta części 77
14.11.2024 r. (czwartek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-40 za wrzesień 2024 r. przez Prezesa ZUS do Ministerstwa Finansów
Realizacja obowiązków AML w biurze rachunkowym
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 82 (2165) z dnia 10.10.2024, strona 17 - Spis treści »
Dział: Spółki i wspólnicy
Autor: Ewelina Mentel-Wyrzychowska
Realizacja obowiązków AML w biurze rachunkowym

Wszystkie biura rachunkowe są instytucjami obowiązanymi (IO) w świetle ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Muszą więc wdrożyć i realizować specjalne procedury. W związku z tym każda IO musi posiadać niezbędną dokumentację. Najważniejsze dwa dokumenty AML to wewnętrzna procedura instytucji obowiązanej oraz ocena ryzyka własnej działalności.

Dokumentacja AML

Biura rachunkowe jako instytucje obowiązane muszą realizować obowiązki nałożone na nie na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.), zwanej ustawą AML. W związku z tym dana instytucja obowiązana powinna mieć wdrożone procedury opisane w przyjętej dokumentacji (tj. w jednym dokumencie wraz z załącznikami, ewentualnie w odrębnych dokumentach). Przy opracowywaniu tych dokumentów biuro rachunkowe może skorzystać z przykładu wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wraz z załącznikami. Dostępne są one w programie DRUKI Gofin.

Wdrożenie tej procedury w praktyce wymaga zapoznania się z jej treścią, dostosowania jej postanowień do swojej działalności (w szczególności wypełnienia wymaganych pól) i następnie korzystania z jej narzędzi zgodnie z wymogami ustawy AML.

Wewnętrzna procedura i ocena ryzyka

Wewnętrzna procedura instytucji obowiązanej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu to główny dokument, który musi sporządzić IO. Stanowi ona zbiór przyjętych zasad dotyczących realizowania obowiązków ustawy AML (z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności), w tym m.in. stosowania środków bezpieczeństwa, przechowywania dokumentów, szkoleń osób zaangażowanych w realizację tych obowiązków. To, co w szczególności powinna ona zawierać, określa art. 50 ust. 2 ustawy AML.

Jej przygotowanie należy powiązać z opracowaniem oceny ryzyka własnej działalności danej IO. Taką ocenę ryzyka można przygotować, korzystając z załącznika nr 2 do przykładu wewnętrznej procedury (...). Chodzi tu o ocenę ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszącą się do działalności danego biura rachunkowego jako IO, z uwzględnieniem czynników ryzyka dotyczących klientów, państw lub obszarów geograficznych, produktów, usług, transakcji lub kanałów ich dostaw. Działania związane z identyfikacją i oceną ryzyka muszą być proporcjonalne do charakteru i wielkości instytucji obowiązanej (art. 27 ust. 1 ustawy AML). Wskazany katalog czynników ryzyka nie jest katalogiem zamkniętym, dlatego IO przy przeprowadzeniu oceny ryzyka może uwzględnić inne czynniki. Celem sporządzenia oceny ryzyka przez IO jest przede wszystkim uświadomienie sobie ekspozycji na omawiane ryzyko i określenie zagrożeń, a także wskazanie, jakie środki bezpieczeństwa finansowego będą stosowane w celu obniżenia tego ryzyka.

W świetle przepisów ustawy AML ocena ryzyka może być sporządzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

Ochrona sygnalistów w zakresie AML

Każda IO musi dodatkowo mieć także wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz IO rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Obowiązek jej opracowania reguluje art. 53 ust. 1 ustawy AML, natomiast art. 53 ust. 2 ustawy AML definiuje, co powinna ona zawierać. Chodzi tu zatem o ochronę sygnalistów w zakresie AML. Ustawodawca nie narzuca formy tego dokumentu ani nie przesądza, czy IO ma mieć jedną wspólną wewnętrzną procedurę czy odrębne. Dopuszczalne jest każde z tych rozwiązań. Ważne jest, aby zrealizować obowiązki wynikające z ustawy. Przykład wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej z programu DRUKI Gofin zawiera w sobie także wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu AML. Kwestie te ujęte są w § 22 przykładu wewnętrznej procedury (...).

Odrębne (rozbudowane) obowiązki związane z ochroną sygnalistów nakłada na biura rachunkowe ustawa o ochronie sygnalistów. Przepisy tej ustawy oraz ustawy AML w zakresie ochrony sygnalistów różnią się istotnie w wielu kwestiach, w związku z tym dla wypełnienia wymogów każdej z tych ustaw wskazane jest przyjęcie dwóch odrębnych procedur: jedną dla wypełnienia wymogów ustawy AML (realizuje je § 22 omawianego przykładu wewnętrznej procedury...), a drugą dla wypełnienia wymogów ustawy o ochronie sygnalistów. W przypadku tej drugiej biura rachunkowe także mogą skorzystać z druków zamieszczonych w programie DRUKI Gofin.

Bieżące czynności, aktualizacja dokumentacji

Wewnętrzna procedura IO zawierająca w sobie wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów oraz ocena ryzyka odnoszącego się do działalności biura rachunkowego (tj. wewnętrzna procedura oraz załącznik nr 2 do niej) to podstawowe dokumenty AML. Muszą one być sporządzone na określony dzień (patrz ramka) i aktualizowane, co do zasady, w razie potrzeby, w tym m.in. w przypadku zmiany przepisów, przy tym ocena ryzyka nie rzadziej niż co 2 lata (por. art. 27 ust. 3 i art. 50 ust. 1 ustawy AML). Aktualizacja oceny ryzyka ma nastąpić m.in. w związku ze zmianami czynników ryzyka dotyczących klientów, państw lub obszarów geograficznych, produktów, usług, transakcji lub kanałów ich dostaw.

Poza tym IO musi na bieżąco gromadzić dokumentację związaną ze stosowaniem środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji i przechowywać ją zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 49 ustawy AML.

Moment wdrożenia dokumentacji AML w świetle obecnie obowiązującej ustawy AML

Obecnie obowiązująca ustawa AML weszła w życie z dniem 13 lipca 2018 r., z wyjątkiem regulacji dotyczących funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR), które obowiązują od 13 października 2019 r. W związku z tym dana instytucja obowiązana powinna mieć opracowane dokumenty, wdrożone procedury na dzień:

- 13 lipca 2018 r. - gdy na ten dzień działała i była zaliczona do katalogu instytucji obowiązanych od początku obowiązywania ustawy (w przypadku np. biura rachunkowego, gdy na ten dzień usługowo prowadziło księgi rachunkowe) z uwzględnieniem przepisów przejściowych, czyli art. 181-196 ustawy AML; w kwestii konieczności przygotowania określonej dokumentacji istotny jest art. 193 ustawy AML, zgodnie z którym pierwszą ocenę ryzyka instytucji obowiązanej (tj. jeden z podstawowych dokumentów AML) IO mogły sporządzić w terminie 6 miesięcy od dnia 13 lipca 2018 r.,
- rozpoczęcia działalności/uzyskania statusu instytucji obowiązanej (w przypadku np. biura rachunkowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia usługowo ksiąg rachunkowych dla klienta) - o ile jest to dzień późniejszy niż 13 lipca 2018 r.,
- 31 lipca 2021 r. - gdy dany podmiot stał się instytucją obowiązaną w związku ze zmianą przepisów (np. biuro rachunkowe, które nie prowadziło usługowo ksiąg rachunkowych przed tym dniem); z dniem 31 października 2021 r. zmieniły się regulacje ustawy AML, w tym m.in. te dotyczące dokumentów AML, a zatem te biura, które powinny mieć wcześniej wdrożone procedury, na ten dzień powinny je zaktualizować.

W przypadku biur rachunkowych zakładanych po 31 lipca 2021 r. powinny one mieć wdrożone procedury na dzień rozpoczęcia działalności.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.