Gazeta Podatkowa

Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 24 października 2024 r.
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 24.10.2024 r., godz. 9:10 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 70.449 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zamknij X
Wkrótce dodatki
poniedziałek - 28.10.2024 r.
  • Procedury szczególne w VAT
  • Pomoc de minimis - nowe rozwiązania
czwartek - 31.10.2024 r.
  • Rozliczanie VAT w interpretacjach Dyrektora KIS
poniedziałek - 04.11.2024 r.
  • Formy pomocy dla przedsiębiorców i pracowników poszkodowanych w powodzi
czwartek - 07.11.2024 r.
  • Podatek dochodowy w interpretacjach Dyrektora KIS
25.10.2024 r. (piątek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-FUS, Rb-FEP za wrzesień 2024 r. przez Prezesa ZUS do Ministerstwa Finansów i GUS
przekazanie sprawozdania Rb-FER za wrzesień 2024 r. przez Prezesa KRUS do Ministerstwa Finansów i GUS
28.10.2024 r. (poniedziałek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-27 za wrzesień 2024 r. przez dysponenta części 77 do Ministerstwa Finansów
przekazanie sprawozdania Rb-70 za III kwartał 2024 r. przez dysponentów części budżetowych do GUS i Najwyższej Izby Kontroli
przekazanie sprawozdania Rb-27UE za wrzesień 2024 r. przez dysponenta części 87 do Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli
Gdy biuro rachunkowe podejrzewa nieprawidłowości u swojego klienta
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 80 (2163) z dnia 03.10.2024, strona 12 - Spis treści »
Dział: Rachunkowość dla każdego
Autor: Piotr Żak
Gdy biuro rachunkowe podejrzewa nieprawidłowości u swojego klienta

Właściciele biur rachunkowych w swojej codziennej praktyce mogą spotkać się z klientami, z którymi współpraca przysparza wątpliwości natury moralnej. Co zrobić, gdy na podstawie dokumentacji księgowej, zachowania czy działań klienta wystąpi podejrzenie, że klient zachowuje się nieuczciwie czy wręcz niezgodnie z prawem?

Niejeden księgowy w biurze rachunkowym spotkał się z sytuacją, gdy klient zachowuje się podejrzanie lub z dostarczanych przez niego dowodów wynika, że może postępować niezgodnie z prawem. Co więcej, w celu uzyskania określonych korzyści dla siebie lub dla reprezentowanego przez siebie podmiotu może próbować namawiać do akceptacji swoich nieuczciwych działań osoby prowadzące jego księgi. Niektóre z takich trudnych sytuacji wskazują przykłady.

Asertywna reakcja biura na podejrzane działania klienta

Każda z takich sytuacji powinna się spotkać z odpowiednią reakcją osoby obsługującej księgowość klienta. Podejrzenia należy zgłosić to przełożonemu/właścicielowi biura rachunkowego. W każdym przypadku nieodzowna będzie rozmowa z klientem. Rozmowa taka powinna mieć charakter prewencyjny, zmierzający do nakłonienia go do zaprzestania procederu. Powinna być przeprowadzona z zachowaniem asertywności i ze wskazaniem na interes biura rachunkowego. W takiej rozmowie należałoby:

  • wyjaśnić klientowi możliwe skutki prawne - zarówno w obszarze prawa podatkowego, jak i karnego (nie wyłączając możliwości uzyskania zakazu wykonywania działalności lub dzierżenia funkcji członka zarządu - często ten argument skutkuje),
  • uświadomić klienta, że swoimi działaniami może narazić na szwank oraz na odpowiedzialność karną biuro i że nie będzie to tolerowane,
  • poinformować klienta o obowiązkach biura w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy.

Bywają sytuacje, gdy stosujący nieuczciwe lub przestępcze działania klient będzie próbował wymóc na biurze określone zachowania, stosując elementy zastraszenia czy szantażu. Mogą one przybierać różną formę, np. zagrożenie zerwaniem umowy czy wystawieniem w internecie negatywnej opinii. Na to pierwsze szczególnie wrażliwe będą te biura, dla których taki klient jest tym zapewniającym większość przychodów. Z tego powodu warto zadbać o odpowiednią dywersyfikację portfela klientów. Należy jednak mieć na uwadze, że właściciel biura rachunkowego może ponieść odpowiedzialność karną np. za:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew przepisom ustawy lub podawania w nich nierzetelnych danych, na podstawie art. 77 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.),
  • przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, na podstawie art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 628 ze zm.),
  • szkodę majątkową spowodowaną prowadzeniem dokumentacji działalności gospodarczej w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą, na podstawie art. 303 Kodeksu karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 17).

Biuro powinno być szczególnie uważne, gdy klient próbuje je zaangażować do przygotowania czy realizacji naruszającego prawo zdarzenia, które dopiero ma być ujawniane w księgach rachunkowych. W takich sytuacjach, jeśli zdarzenie to ma naruszać normy prawa karnego, właściciel czy pracownicy biura mogą być traktowani przez organy ścigania jako współsprawcy przestępstwa. Jeśli zdarzenie ma naruszać normy prawa cywilnego, biuro może wraz klientem ponosić ewentualną odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podmiotu trzeciego.

Dlatego w sytuacji wskazanej w przykładzie 1 biuro rachunkowe powinno odmówić ujęcia pierwszej z faktur lub ująć korektę faktury tak, jak każą przepisy bilansowe - czyli odnieść ją do grudnia.

Jeśli jednak klient przedstawia dokumenty celem ujęcia w księgach zdarzenia już dokonanego, biuro co najwyżej może rozważać, czy spoczywa na nim obowiązek poinformowania o tym właściwych instytucji.

Czy biuro powinno donieść na nieuczciwego klienta?

Generalnie biuro rachunkowe powinno zachować tajemnicę odnośnie spraw klienta. Księgowi nie mają obowiązku prawnego zawiadamiania właściwych organów o swoich podejrzeniach w zakresie nieuczciwego, niezgodnego z prawem postępowania klienta. Jak wynika z art. 304 Kodeksu postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 37 ze zm.), każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Jest to obowiązek społeczny, co oznacza, że niezawiadomienie odpowiednich organów ścigania nie stanowi przestępstwa. Bezwzględny obowiązek zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa dotyczy czynów wymienionych w art. 240 § 1 Kodeksu karnego - nie dotyczy to przestępstw finansowych. Natomiast obowiązek zgłoszenia podejrzeń w zakresie m.in. prania pieniędzy spoczywa na biurze rachunkowym w związku z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.), zwaną ustawą AML.

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są tzw. instytucjami obowiązanymi w rozumieniu art. 2 ustawy AML. Oznacza to, że powinny stosować określone środki bezpieczeństwa finansowego. Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy AML instytucje obowiązane rozpoznają ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi lub z transakcją okazjonalną oraz oceniają poziom rozpoznanego ryzyka. Rozpoznanie takiego ryzyka powinno być na bieżąco dokumentowane.


Przez pranie pieniędzy rozumie się m.in. posiadanie, przekazywanie, przyjmowanie, używanie środków płatniczych pochodzących z korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego.


W przykładzie 2 mamy do czynienia z sytuacją, gdzie pojawiają się transakcje gotówkowe o maksymalnej wartości pozwalającej na uniknięcie konieczności zapłaty faktur przelewem bankowym (takie praktyki jak rozdrabnianie płatności są jedną z najczęściej występujących oznak wskazujących na to, że transakcje są podejrzane). Jednocześnie faktury te, a także inne od tego samego dostawcy, na wyższe kwoty i płatne przelewem pojawiają się w specyficznych okolicznościach - klient dostarcza je wówczas, gdy biuro poinformuje go o kwotach podatku, jakie ma do zapłaty za dany okres. Równocześnie może budzić wątpliwości wynikająca z tych faktur treść świadczenia (np. lakoniczne określenie, brak powiązania z prowadzoną działalnością lub pozorność takiego powiązania). Stan taki powinien prowadzić do wzmożenia środków bezpieczeństwa finansowego - biuro powinno podjąć działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności przeprowadzenia tych transakcji. Powinno się to odbyć w ramach bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klienta, tj. analizy transakcji. W ramach analizy związanej z ujawnionymi podejrzanymi transakcjami biuro powinno sprawdzić dane podmiotu wystawiającego przedmiotowe faktury, w tym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT, oraz poprosić właściciela o wyjaśnienie oraz uzupełnienie dokumentacji, np. o umowy. Podjęte czynności należy udokumentować, włączając sporządzone dokumenty i notatki służbowe do dokumentacji związanej z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy, o której mowa w art. 33 ustawy AML. Dokonawszy takiej analizy należy rozważyć zawiadomienie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o podejrzeniu prania pieniędzy w oparciu o art. 74 ustawy AML. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że obrót tzw. pustymi fakturami bardzo często jest powiązany z procederem prania pieniędzy. Z wyroków sądów wynika, że przelanie środków pieniężnych jako zapłaty za fikcyjne faktury, a następnie ich odebranie w gotówce ma znamiona przekazania środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa (np. wyrok SA w Katowicach z dnia 22 czerwca 2018 r., sygn. akt II AKa 148/18 oraz wyrok SA w Katowicach z dnia 21 lipca 2016 r., sygn. akt II AKa 216/16).

Z kolei w przykładzie 3 obserwowana od pewnego czasu nienaturalnie wysoka rentowność działalności, która pojawiła się bez uchwytnej i racjonalnie wytłumaczalnej przyczyny, rodzi pytanie, czy nie dochodzi do ujmowania w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej środków pieniężnych pochodzących z działalności nielegalnej prowadzonej przez samego przedsiębiorcę lub osoby trzecie. Wprowadzając w ten sposób pieniądze do legalnego obrotu, można bowiem próbować ukryć ich przestępcze pochodzenie, nadając pozór uzyskania tych środków w ramach legalnej działalności - a to jest właśnie proceder prania pieniędzy. Przedmiot prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej obejmujący przeprowadzanie znacznej liczby lub opiewających na wysokie kwoty transakcji gotówkowych jest wprost wymieniony w ustawie jako okoliczność uzasadniająca stosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego (art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy AML). Oznacza to, że biuro rachunkowe, odnotowawszy nagły i nieuzasadniony wzrost takiej rentowności, powinno dokonać udokumentowanej próby wyjaśnienia przyczyn tego stanu rzeczy i w razie uznania za konieczne dokonać zawiadomienia GIIF o możliwym procederze prania pieniędzy.

`
Porady dotyczące prowadzenia biura rachunkowego dostępne w zakładce BIURA RACHUNKOWE w serwisie www.gazetapodatkowa.gofin.pl »

Nie są to łatwe sytuacje, konieczność złożenia donosu na klienta może rodzić opory. Trzeba jednak mieć na uwadze, że niezgłoszenie uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu może zagrażać pracownikom (właścicielom) biura rachunkowego sankcjami karnymi, w tym pozbawieniem wolności. Sankcje te określa art. 156 ustawy AML oraz przepisy art. 299 Kodeksu karnego.

Pojawiło się także nowe źródło, z jakiego biuro rachunkowe może czerpać informacje związane z naruszeniami prawa - będą to sygnaliści, o których mowa w ustawie o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928); mogą być nimi m.in. pracownicy biura. Każde biuro rachunkowe obowiązane jest do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń o naruszeniach prawa, rozumianego jako działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, w zakresie wskazanym w art. 3 tej ustawy.

Przykład 1

Biuro rachunkowe prowadzi obsługę spółki z o.o. Jej sytuacja finansowa jest słaba, wystąpiła strata, a potrzebne będzie odnowienie umowy kredytowej. Jeden ze wspólników przyniósł w grudniu danego roku fakturę wystawioną przez tę spółkę za "usługi doradcze" w kwocie niwelującej stratę. W styczniu pojawia się korekta do tej faktury, zaś wspólnik stara się wymóc na księgowym, by korekty nie odnosić do grudnia, a ująć ją według styczniowej daty wystawienia.

Właściciel biura ma tu wyraźną przesłankę do uznania, że wystawiono fakturę pustą, przy czym zasadniczym celem czynu nie jest obniżenie podatku, lecz "podratowanie" obrazu sytuacji finansowej spółki w słabej kondycji. Ma to znamiona usiłowania oszustwa.


Przykład 2

Księgowy obsługujący podatnika zauważył, że ilekroć wyjdzie stosunkowo duży podatek do zapłaty, klient dostarcza do księgowości faktury za określone (zawsze podobne) usługi wystawione przez czynnego podatnika VAT. Czynności te nie są objęte obowiązkowym splitpayment. Znając firmę klienta, księgowy wie, że czynności te nie mają związku z jej działalnością zarówno w przedmiocie świadczenia, jak i jego skali obserwowanej w dłuższym okresie. Faktury te są niekiedy gotówkowe i wówczas nie opiewają na więcej jak 15.000 zł brutto, a niekiedy wyższe i płatne przelewem.

Jest tu wysoce prawdopodobne, że przedmiotowe faktury nie dokumentują rzeczywiście wykonanych czynności. Świadczyć o tym może okoliczność pojawiania się tych faktur i niejasny związek z działalnością. Występuje podejrzenie o "kupowanie faktur". To, że dostawca rzekomo wykonanej usługi widnieje w rejestrze czynnych podatników VAT, nie jest wystarczające, by temat odłożyć "ad acta".


Przykład 3

Księgowy obsługuje klienta prowadzącego bar z prostymi daniami i napojami. Od pewnego czasu zauważa, że bar osiąga bardzo duże marże, bardzo mocno odstające od spotykanych w branży. Co więcej, zauważa, że marże te wzrosły nagle na skutek wzrostu przychodów ze sprzedaży gotówkowej, a koszty pozostały na poziomie dotychczasowym (lub wzrosły nieproporcjonalnie mniej).

Można nabrać podejrzeń, że klient wszedł w proceder prania pieniędzy.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.