Prowadzę biuro rachunkowe rozliczające się z podatku dochodowego na podstawie księgi podatkowej. Na potrzeby wykonywanych usług zakupuję różne materiały biurowe: papier, segregatory, teczki, obwoluty foliowe, zszywacze, dziurkacze i papierowe druki księgi podatkowej (dla niektórych klientów). W której kolumnie księgi ująć te wydatki - 10 czy 13?
W kolumnie 10 księgi podatkowej "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" wpisuje się:
- towary handlowe, czyli wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym,
- materiały podstawowe, tj. materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu (usługi),
- materiały pomocnicze, tj. materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi (usłudze) swoje właściwości.
W myśl przytoczonych definicji materiały podstawowe i pomocnicze w przypadku działalności usługowej to takie, które wchodzą w skład usługi lub oddają jej swoje właściwości. Moim zdaniem papier, segregatory, teczki, obwoluty foliowe, zszywacze, dziurkacze nie spełniają tych definicji. Wydatki na zakup tych materiałów biurowych stanowią pozostałe koszty, które powinny być wpisane do księgi podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" w dacie ich poniesienia. Co do papierowych druków (broszur) księgi podatkowej wypełnianych przez biuro rachunkowe świadczące swoje usługi, można by znaleźć argumenty za uznaniem ich za materiały. Jednak w mojej opinii zakupione gotowe druki księgi są jedynie "narzędziem" księgowym wykorzystywanym przy świadczeniu usług księgowych. Tę samą funkcję spełniałyby opracowane we własnym zakresie karty ze wzorem księgi, zbroszurowane i ponumerowane. Dlatego zakupione druki należy traktować tak, jak inne materiały biurowe i koszt ich zakupu księgować w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Prawidłowa kwalifikacja zakupów na cele działalności usługowej w przypadku usług o charakterze niematerialnym, czyli takich, których efekt nie przybiera postaci materialnej, jak np. usługi księgowe, wobec braku wyraźnego wyjaśnienia, co rozumieć pod pojęciami "bycia główną substancją usługi" czy "oddawania usłudze właściwości" i jednolitych stanowisk organów podatkowych, może być trudna. W razie potrzeby można wystąpić o indywidualną interpretację prawa w swojej sprawie.