Zatrudniliśmy na umowę o pracę kilka osób będących emerytami lub rencistami. Czy firma ma obowiązek poinformowania ZUS o tym fakcie? Jeśli tak, to w jaki sposób? (pytanie nr 878561)
W przypadku zatrudnienia emeryta lub rencisty pracodawca ma obowiązek zawiadomić organ rentowy o:
- zatrudnieniu lub zawarciu umowy o pracę ze świadczeniobiorcą,
- wysokości osiąganego z tego tytułu przychodu przez emeryta/rencistę oraz
- wysokości przychodu uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym.
Ostatni ze wskazanych obowiązków pracodawca winien dopełnić po upływie roku kalendarzowego. Kwestie te reguluje art. 127 ust. 1 i 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.).
Uczestnik forum powinien więc poinformować właściwą jednostkę organizacyjną ZUS o zatrudnieniu osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe. Właściwą jednostką będzie Oddział ZUS wypłacający świadczenia. Jeśli jednak pracodawca przekaże taką informację najbliższemu terytorialnie organowi rentowemu, wówczas rolą tego organu będzie przekazanie dokumentacji według właściwości.
Istotne jest, aby z zawiadomienia tego wynikało, od kiedy została podjęta dodatkowa praca zarobkowa i jaka jest wysokość przychodu. Informacja przekazana do ZUS powinna więc zawierać:
- dane personalne osoby zatrudnionej (imię, nazwisko, datę urodzenia, PESEL),
- datę rozpoczęcia pracy przez świadczeniobiorcę,
- informację odnośnie wysokości osiąganego przychodu oraz
- numer pobieranego z ZUS świadczenia - w razie możliwości.
Pracodawca powinien taką informację przygotować odrębnie dla każdego świadczeniobiorcy. Opracowanie zbiorczego zestawienia może bowiem spowodować, iż poszczególni świadczeniobiorcy (jako osoby nieuprawnione) w trakcie przeglądania w ZUS akt sprawy wejdą w posiadanie danych o innych świadczeniobiorcach. Odrębnie przygotowana informacja ustrzeże przed takim ryzykiem.
Nadmienić należy, iż organ rentowy ma obowiązek udostępnić pobierającym świadczenia wgląd w akta ich sprawy. Ponadto świadczeniobiorca ma prawo do sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Wynika to z art. 73 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).
Co ważne, spełnienie omawianego obowiązku przez pracodawcę nie uwolni świadczeniobiorców od dopełnienia również przez nich analogicznej powinności nałożonej na nich przez ustawodawcę.