Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 24 marca 2023 r.
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 24.03.2023 r., godz. 12:01 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 75.722 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Zamknij X
Wkrótce dodatki
poniedziałek - 27.03.2023 r.
  • Firmowe rozliczenia związane z majątkiem trwałym
czwartek - 30.03.2023 r.
  • Zmiany w VAT w 2023 roku
  • Ulgi podatkowe przy nowych inwestycjach
poniedziałek - 03.04.2023 r.
  • Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności w praktyce
czwartek - 06.04.2023 r.
  • Tworzenie i rezygnacja z regulaminów zakładowych
  • Zgłoszenia do CRBR w 2023 r. i zasady ich weryfikacji
27.03.2023 r. (poniedziałek) mija termin:
złożenie miesięcznego sprawozdania Rb-FUS, Rb-FEP za luty 2023 r. - Prezes ZUS
złożenie miesięcznego sprawozdania Rb-FER za luty 2023 r. - Prezes KRUS
28.03.2023 r. (wtorek) mija termin:
złożenie miesięcznego sprawozdania Rb-27 za luty 2023 r. - dysponent części 77
złożenie miesięcznego sprawozdania Rb-27UE za luty 2023 r. - dysponent części 87
31.03.2023 r. (piątek) mija termin:
sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego za 2022 r. - jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną
Usamodzielnianie pracowników biura rachunkowego
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 14 (1993) z dnia 16.02.2023, strona 13 - Spis treści »
Dział: Rachunkowość dla każdego
Autor: Natalia Gorczyca
Usamodzielnianie pracowników biura rachunkowego

Prowadzę biuro rachunkowe. Moi pracownicy, zostawiając mi rozliczenia firm do sprawdzenia, oznaczają faktury, których nie wiedzą, jak zaksięgować. Spędzam przez to bardzo dużo czasu na wyjaśnianiu, analizowaniu przepisów i rozwiązywaniu tych problemów. Jak sprawić, aby pracownicy wyjaśniali różne kwestie samodzielnie? Widzę, że tego nie robią i czekają na gotowe rozwiązania ode mnie.

Problem niesamodzielnych pracowników w biurze rachunkowym jest częsty, a właściciele biur czują się w tym obszarze bezradni. Jak można sprawić, aby pracownik był samodzielny, na własną rękę szukał rozwiązań i nie zostawiał swojemu przełożonemu wielu nierozwiązanych spraw?

Można zacząć od spotkania z zespołem i zakomunikowania problemu. Warto przyznać się do bycia zmęczonym i przepracowanym oraz poprosić o wsparcie i zrozumienie. Podczas takiego spotkania można ogłosić, że począwszy od podanej daty właściciel biura rachunkowego będzie sprawdzać księgowania tylko tych firm, których wszystkie faktury są wyjaśnione i brak jest niezaksięgowanych z powodu wątpliwości dokumentów. Należy spodziewać się oporu i może nawet niezadowolenia ze strony pracowników. I te emocje należy przyjąć, zaakceptować, zrozumieć, ale pozostać konsekwentnym, gdyż tylko konsekwencja pokaże, że zmiana nie podlega negocjacjom. Dużo dobrego daje też wiara w innych i w to, że sobie poradzą. Jeśli więc taka wiara jest, to warto ją podkreślić i dać słowa wsparcia.

Na takim spotkaniu można też spytać swoich pracowników, co by im pomogło w poszukiwaniu rozwiązań i jeśli zostaną zgłoszone jakieś postulaty, to je rozważyć i wdrożyć zmiany, jeżeli są one zasadne. Może być np. tak, że pracownicy nie mają dostępu do prasy czy literatury branżowej albo jest jeden dostęp czy egzemplarz papierowy danej publikacji na wiele osób i brak pomysłu na sprawne jego przekazywanie. Być może jest problem z dostępem do portalu z przepisami prawnymi lub ze szkoleniami. Warto na wstępie usunąć przeszkody, które zniechęcają lub demotywują.

Po wprowadzeniu ogłoszonej zmiany możliwe są różne scenariusze zachowań pracowników, ważna jest jednak konsekwencja w przestrzeganiu ustalonych nowych reguł. Gdy:

1) pracownik zignoruje nowe zasady i odda do sprawdzenia firmę bez zaksięgowanych części faktur - należy wtedy przywołać ustalenia i poprosić o kompleksowe ujęcie wszystkich dokumentów i dopiero wtedy przekazanie firmy do sprawdzenia,

2) pracownik będzie skarżył się, że nie wie, jak zaksięgować jakąś fakturę, że problem go przerasta - trzeba spytać, co konkretnie zrobił, aby wyjaśnić problem, czy wyczerpał wszystkie możliwe drogi poszukiwania rozwiązania; nie można przejmować w takiej sytuacji automatycznie tematów do wyjaśnienia od pracownika, ponieważ w ten sposób pokazuje się, że ustalenie nie jest poważne i można je łamać,

3) pracownik zaksięguje wszystkie faktury i odda gotową firmę do sprawdzenia - wtedy warto problematyczne faktury skonsultować z księgowym, pytając o sposób ujęcia, o przepis prawa zezwalający na takie ujęcie (ewentualnie interpretację prawa); nie należy przyjmować wyjaśnień typu "program tak policzył", "poprzednia księgowa tak robiła" - zasadę tę należy zresztą stosować do każdego pracownika i w każdym przypadku, czyli księgowy ma rozumieć, co robi i mieć na to podstawę prawną.

Usamodzielnianie pracowników może być mozolnym procesem, ale naprawdę warto ponieść ten trud, aby zmienić swój zespół na lepsze. Nauka samodzielności niejako "zmusi" pracowników do czytania przepisów i bycia z nimi na bieżąco oraz do doskonalenia swoich umiejętności zawodowych.

Nastawienie właściciela biura rachunkowego do pracowników

Zdarza się, że pracownik biura rachunkowego rozpoczynający pracę jest pełen zapału i chęci do nauki i samodzielności, ale to sam właściciel biura rachunkowego tę samodzielność tłumi. Robi to na różne sposoby: wyręczając pracownika, bo "on sobie nie poradzi", przejmując odpowiedzialność, bo wie najlepiej, opisując faktury instrukcjami, jak mają być zaksięgowane, wyjaśniając różne problemy księgowe za pracownika, wreszcie negując różne jego pomysły (wielokrotnie właśnie nowo zatrudnieni ludzie mają ciekawe idee i koncepcje, ale szef nie dopuszcza ich do głosu). I w ten sposób szybko demotywuje pracownika. Nic zatem dziwnego, że tak traktowany pracownik szybko traci początkowy zapał i wykonuje absolutne minimum obowiązków, chętnie oddając, to co trudne, swojemu przełożonemu.

Dla usamodzielnienia pracowników potrzebna może być więc także zmiana myślenia właściciela biura rachunkowego i postrzegania swoich pracowników. Warto więc, by szczerze przeanalizował własne postępowanie w tym zakresie.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.