Gazeta Podatkowa

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
piątek, 29 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
Gazeta Podatkowa
Wszystko o podatkach, rachunkowości i prawie pracy
ISSN 2083-9618
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 r., godz. 13:03 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 49.568 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Zamknij X
Wkrótce dodatki
wtorek - 02.04.2024 r.
  • Realizacja w praktyce prawa do odliczenia VAT
  • Opieka nad członkiem rodziny a zasiłek opiekuńczy
czwartek - 04.04.2024 r.
  • Ogólne zasady sporządzania i korygowania druków ubezpieczeniowych do ZUS
poniedziałek - 08.04.2024 r.
  • Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
  • Reklamacje, gwarancje i niezgodność towaru z umową - obowiązki sprzedawców i prawa konsumentów
czwartek - 11.04.2024 r.
  • Korygowanie transakcji opodatkowanych VAT
28.03.2024 r. (czwartek) mija termin:
przekazanie sprawozdania Rb-27 za luty 2024 r. przez dysponenta części 77 do Ministerstwa Finansów
przekazanie sprawozdania Rb-27UE za luty 2024 r. przez dysponenta części 87 do Ministerstwa Finansów i NIK
31.03.2024 r. (niedziela) mija termin:
sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego za 2023 r. przez jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną
sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego za 2023 r. przez jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe
sporządzenie bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za 2023 r. przez jednostki samorządu terytorialnego
Zwrot VAT z tytułu zakupu środka trwałego
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 1 (1042) z dnia 02.01.2014, strona 15 - Spis treści »
Dział: Z dyskusji na www.forum.gofin.pl
Autor: Małgorzata Smolnik
Zwrot VAT z tytułu zakupu środka trwałego

Będę żądał zwrotu VAT od zakupu środka trwałego. Faktura za ten zakup jest w całości zapłacona. Czy wystarczy jak do urzędu skarbowego przedłożę kopię przelewu dotyczącego tej faktury, czy muszę udokumentować zapłatę pozostałych faktur? Zwrot dotyczy tej jednej faktury, ale inne też są zapłacone. (pytanie nr 780492)

Podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, ma prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zwrot co do zasady dokonywany jest w ciągu 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Wynika to z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Należy przy tym podkreślić, że na fakt otrzymania zwrotu nie ma wpływu rodzaj dokonywanych zakupów (np. czy są to środki trwałe) ani też stawka VAT sprzedawanych towarów czy usług.

Z pytania wynika, że uczestnik forum zamierza wystąpić o zwrot VAT z tytułu zakupu środka trwałego. Faktura zakupu środka trwałego, jak i pozostałe zostały zapłacone, co wskazuje na możliwość ubiegania się o zwrot w terminie przyspieszonym, tj. w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Podatnik może ubiegać się o zwrot w tym terminie przy zachowaniu warunków określonych w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT. Aby otrzymać zwrot w tym terminie, kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej muszą wynikać m.in. z faktur dokumentujących należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zwrot w terminie 25 dni jest dokonywany na wniosek podatnika.

Z powołanego przepisu nie wynika, aby w przypadku żądania zwrotu w terminie przyspieszonym do deklaracji, oprócz stosownego wniosku, należało dołączyć jakiekolwiek dokumenty potwierdzające np. jego zasadność. Zdarza się, że podatnicy do deklaracji dołączają kserokopie faktur zakupu środków trwałych, a także dokumentów potwierdzających dokonanie zapłaty za poszczególne faktury, nie ma jednak takiego obowiązku. Podobnych dokumentów nie trzeba dołączać także w przypadku żądania zwrotu w terminie podstawowym.

Jeżeli zaistnieje taka konieczność, podatnik zostanie poproszony o przedłożenie stosownych dokumentów. Stanie się tak w momencie, gdy urząd skarbowy przed dokonaniem zwrotu nadwyżki zechce sprawdzić poprawność złożonego rozliczenia. Weryfikacja zasadności zwrotu najczęściej odbywa się w ramach czynności sprawdzających. W trakcie tych czynności urzędnicy mogą wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień, uzupełnienia deklaracji, przedłożenia dokumentów dotyczących sprawdzanego rozliczenia, np. ewidencji i faktur potwierdzających nabycie towarów lub usług. Trzeba pamiętać, że poza czynnościami sprawdzającymi urząd skarbowy może przeprowadzić także kontrolę lub postępowanie podatkowe, natomiast urząd kontroli skarbowej - postępowanie kontrolne.

BIEŻĄCY NUMER
POPRZEDNIE NUMERY
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.